- Veelgestelde vragen
- Aankomst en Vertrek
- Speciale assistentie
- Veelgestelde vragen
Kan ik mijn eigen mobiliteitshulpmiddel meenemen?
Het is mogelijk om gratis een eigen mobiliteitshulpmiddel mee te nemen (tot 2 items), waaronder (maar niet beperkt tot):
- manuele of elektrische rolstoel
- rollator (hoeft niet te worden aangemeld)
- krukken (hoeft niet te worden aangemeld)
- sportrolstoel
- buggy
Deze items moeten gelabeld worden aan de incheckbalie en worden altijd in het bagageruim vervoerd.
Je kan je eigen mobiliteitshulpmiddel gebruiken om tot aan de gate te gaan. Bij het aan boord gaan zal het hulpmiddel in het bagageruim geplaatst worden om bij aankomst terug te bezorgen aan het vliegtuig bij het uitstappen of aan de bagagebanden. Hiervoor dien je een assistentie te reserveren voor personen met beperkte mobiliteit. We verwijzen je naar de voorgaande vraag 'Welke soorten assistenties, kan ik als passagier met beperkte mobiliteit reserveren?'
Wens je een eigen mobiliteitshulpmiddel mee te nemen en dus niet te gebruiken op de luchthaven, dan moet je deze afgeven aan de incheckbalie. Als je verder geen assistentie nodig hebt op de luchthaven, moet er geen assistentie gereserveerd worden maar raden we aan om ons dit op voorhand door te geven.
Rolstoelen (zowel manuele als elektrische) worden gratis vervoerd als aan alle voorwaarden is voldaan. De afmetingen van de rolstoel mogen niet groter zijn dan 86 cm , 119 cm en 119 cm. Indien je zich aanbiedt met een rolstoel buiten deze afmetingen, dan zal deze geweigerd worden. Wij raden je aan om contact op te nemen met de fabrikant om na te gaan of je de rolstoel kunt demonteren en/of goed kunt verpakken om schade te vermijden. Zeker wanneer je rolstoel voorzien is van gevoelige sensoren is een degelijke verpakking belangrijk. Rolstoelen die niet voldoende gedemonteerd en degelijk verpakt zijn, kunnen niet worden getransporteerd.
Elektrische rolstoelen of mobiliteitshulpmiddelen
Voor het vervoer van een elektrische rolstoel of mobiliteitshulpmiddel (vb. scootmobiel) gelden restricties. Omdat ze op accu’s of batterijen werken vallen ze onder de internationale regelgeving betreffende gevaarlijke goederen. Omwille van veiligheidsredenen dienen ze te voldoen aan een aantal strikt na te leven voorwaarden om aanvaard te mogen worden door luchtvaartmaatschappijen.
Er dient vooraf steeds een toelating gevraagd te worden aan de luchtvaartmaatschappij en de batterijen moeten voldoen aan de legale voorwaarden betreffende gevaarlijke goederen.
Gelieve je gegevens door te geven via het volgend formulier: klik hier
Als je je eigen elektrische rolstoel of mobiliteitshulpmiddel mee wil nemen, vergeet dan niet bij de boeking volgende essentiële gegevens mee te delen:
- Merk en Model
- Afmetingen en gewicht.
- Type accu/batterij
- Aantal reserveaccu’s/batterijen.
- Is de Accu/batterij afneembaar? Ja/Neen.
- Vermogen indien een lithiumbatterij(en)*.
In de handleiding kan je deze gegevens vaak al terugvinden, indien niet contacteer dan uw (batterij)leverancier of de fabrikant voor een MSDS (Material Safety Data Sheet) om na te kijken of de batterijen van je rolstoel toegelaten zijn aan boord. Het is immers noodzakelijk het correcte type van batterij door te geven samen met bovenstaande gegevens om een toelating te kunnen verkrijgen.
Alle batterijen worden onderverdeeld in één van volgende 3 types. Afhankelijk van het type gelden andere transportvoorwaarden:
1. LITHIUM: vb. benaming: Li-ion, Lithium(-ion), Lithium-Polymeer.
Voorwaarden:
1. *Je dient voor lithiumbatterijen de Wh-waarde (Wattuur waarde) door te geven; of Voltage (V) + Ampère-uur (Ah). Maximum 300 Wh.
2. De batterij is veilig bevestigd aan de rolstoel en batterijpolen zijn beschermd tegen kortsluiting – De batterijpolen van hedendaagse elektrische rolstoelen zijn vaak beschermd tegen kortsluiting omdat de batterij volledig ingesloten zit in een batterijcontainer en een integraal onderdeel is van het toestel. Batterijen hoeven dan niet noodzakelijk losgekoppeld te worden want als dit niet correct gebeurt zou het risico op brand kunnen vergroten. Op andere modellen waarvan de polen blootgesteld zijn kan het noodzakelijk zijn om de polen te isoleren, vb. dmv elektrische isolerende tape.
3. Elektrische circuits zijn geïsoleerd/onderbroken, zodat iedere onopzettelijke activatie of bediening voorkomen kan worden. De manieren om circuits te isoleren variëren. Sommigen hebben een sleutel die in de uit-stand geschakeld en verwijderd kan worden. Een toestel dat enkel uitgeschakeld kan worden door een drukknop kan tijdens vlucht geactiveerd worden door plotselinge verplaatsing van bagage of cargo, daarom zijn verdere stappen nodig om de circuits te isoleren. Bijvoorbeeld het loskoppelen van elektriciteitskabels, of een inhiberende plug (zoals de Airsafe plug).
4. Maximum één reservebatterij van 300 Wh of twee van max 160 Wh elk mogen vervoerd worden. Reservebatterijen moeten in de passagierscabine vervoerd worden en beschermd worden tegen kortsluiting.
5. Opgelet: Indien de rolstoel of mobiliteitshulpmiddel specifiek zo ontworpen is dat de batterij verwijderd kan worden door de gebruiker (bv opklapbare rolstoel), gelden deze voorwaarden:
De batterij dient verwijderd te worden, de polen beschermd te worden tegen kortsluiting en vervoerd te worden in de passagierscabine als HANDBAGAGE. Het is NIET toegelaten deze te vervoeren als ingecheckte bagage.
2. LEKVRIJ (Non-Spillable): vb. benamingen: Gel-cell, AGM, SLA, Sealed-Lead-Acid, Dry-cell.
Voorwaarden:
1. De batterij is veilig bevestigd aan de rolstoel en batterijpolen zijn beschermd tegen kortsluiting – De batterijpolen van hedendaagse elektrische rolstoelen zijn vaak beschermd tegen kortsluiting omdat de batterij volledig ingesloten zit in een batterijcontainer en een integraal onderdeel is van het toestel. Batterijen hoeven dan niet noodzakelijk losgekoppeld te worden want als dit niet correct gebeurt zou het risico op brand kunnen vergroten. Op andere modellen waarvan de polen blootgesteld zijn kan het noodzakelijk zijn om de polen te isoleren, vb. dmv elektrische isolerende tape.
2. Elektrische circuits zijn geïsoleerd/onderbroken, zodat iedere onopzettelijke activatie of bediening voorkomen kan worden. De manieren om circuits te isoleren variëren. Sommigen hebben een sleutel die in de uit-stand geschakeld en verwijderd kan worden. Een toestel dat enkel uitgeschakeld kan worden door een drukknop kan tijdens vlucht geactiveerd worden door plotselinge verplaatsing van bagage of cargo, daarom zijn verdere stappen nodig om de circuits te isoleren. Bijvoorbeeld het loskoppelen van elektriciteitskabels, of een inhiberende plug (zoals de Airsafe plug).
3. Opgelet: Indien de rolstoel of mobiliteitshulpmiddel zo ontworpen is dat de batterij verwijderd kan worden door de gebruiker (bv opklapbare rolstoel), gelden deze voorwaarden:
De batterij dient verwijderd te worden, de batterijpolen beschermd te worden tegen kortsluiting en vervoerd te worden in een stevige, stijve verpakking in de bagageruimte van het vliegtuig. Dit moet door de klant worden verstrekt.
3. NIET-LEKVRIJ/NAT (Spillable): vb. benamingen: Lead-Acid, Wet-cell battery.
Vanaf 03/05/2022 mogen er geen rolstoelen met een natte batterij meer mee op onze vluchten.
CONTACT