TUI vakantiepeiling: Hoe boekt de Belg vakantie?

De TUI vakantiepeiling: Hoe boekt de Belg vakantie?

TUI legde duizend Belgische vakantiegangers vragen en stellingen voor over vakantie in de breedste zin van het woord. Hoe zit het met het vakantiebudget bijvoorbeeld? Dit, maar ook de grootste ergernissen, wie de vakantie regelt, kinderen en vakantie, opmerkelijke verschillen tussen man en vrouw, tegenstellingen per provincie en ook het ‘handdoek leggen’ komt uitgebreid aan bod.
 
Hieronder vindt u de methodologie en de opvallendste resultaten van het onderzoek, voorzien van extra duiding. Vorige week: Met of zonder kinderen op vakantie?. Deze week: Ergernissen op vakantie

Inhoudstabel:
 

Thema 18/7: Wie regelt de vakantie?

vakantie onderzoek Belgische vakantiegangers

 
Vrouwen vinden dat ze de vakantie zelf regelen. Mannen vinden dat "we het samen doen".
Uiteraard zijn er enorme tegenstellingen tussen mannen en vrouwen op vakantie … Vrouwen boeken bijvoorbeeld vaker excursies en uitstappen (43% vs 33%), terwijl het budget van mannen meer naar uiteten en drinken (40% vs 33%) gaat. Maar het opvallendste antwoord kwam op de vraag: “Wie regelt thuis de vakantie?”. Het blijkt dat mannen en vrouwen daar opvallend anders over denken:
 
  • 76% van de vrouwen vindt dat zij de vakantie zelf regelen
  • Terwijl 41% van de mannen juist aangeeft het samen te doen
  • Bij onze noorderburen geeft zelfs 81% van de vrouwen aan zelf de vakantie te regelen.
  • Mogelijke nuance: Als de respondent een singlereis boekt, regelt hij/zij uiteraard de vakantie zelf.

 

vakantie onderzoek: wie regelt de vakantie bij de Belgen

 

Wanneer mannen of vrouwen moeten kiezen tussen een citytrip of natuurvakantie, dan lijkt ook daar een andere voorkeur.

Beiden kregen het keuzedilemma "citytrip of natuurvakantie". Daarbij koos een nipte meerderheid van de mannen voor natuurvakanties (51%), terwijl de meerderheid van de vrouwen citytrips verkiest (56%).

 

vakantie onderzoek: citytrip of natuurvakantie

 

Thema 25/7: Het vakantiebudget

  • Een best hoog aantal respondenten (2 op de 3) geeft aan dat ze op vakantie losser met hun centen omspringen. Beleving staat tijdens die korte vakantieperiode centraal en dat mag iets kosten.
  • De provincie Luxemburg spant de kroon en daarna zijn de Antwerpenaren en de Brusselaars de grootste ‘big spenders’. In Oost-Vlaanderen is dan weer maar 63% die mening toegedaan en in Henegouwen zijn ze het zuinigst op vakantie (55%).

 

 

vakantiebudget onderzoek

 

Merkwaardig: de leeftijdscategorie 18-29 scoort met 83% veruit het hoogst, en de 60-plussers het laagst met 60%. Dat uitgerekend jongeren geld het meest laten rollen op vakantie (83%) valt op. Ze spenderen significant meer (10%-punt) dan alle andere leeftijdsgroepen, met op de tweede plaats de 40-50 jarigen (73%). De 60-plussers zijn het strengst met hun budget. Slechts 60% hiervan antwoordt “Ja” op de vraag “Laat je jouw geld makkelijker rollen op vakantie?”.

 

vakantieonderzoek leeftijd

 

Zoals hoger vermeld: Tijdens de vakantie zegt 67% van de Belgen niet te besparen op hun uitgaven. Wat wel opvalt, bij een analoog onderzoek in Nederland bleek dat liefst 79% toegaf op vakantie meer te spenderen. Een verklaring voor dat significant verschil is niet gevonden, maar één ding is zeker: het hardnekkige stereotiep van de zuinige Nederlander is hiermee ontkracht. Althans, voor wat vakantie betreft.

 

Wat mannen en vrouwen betreft, verschilt het ook wááraan we ons geld uitgeven. De meeste vrouwen (43%) geven vaakst geld uit aan uitstapjes en excursies. Dit in tegenstelling tot de man, waarbij uiteten gaan en iets drinken bij de meesten de grootste uitgave op vakantie is.

 

vakantie onderzoek: vrouwen mannen meeste geld uitgeven op vakantie

 

Thema 1/8: Met of zonder kinderen op vakantie?

Men zou misschien verwachten dat ouders hun kinderen altijd meenemen op vakantie maar dat is niet zo. Op de vraag "Laat u de kinderen liever thuis om op vakantie te gaan? werd door 34% van de respondenten bevestigend beantwoord. Dit percentage stijgt tot 40% voor de ondervraagde mannen.

 

vakantie onderzoek: kinderen wel of niet mee

 

Slechts 10% van de ondervraagde Belgen maakt overigens gebruik van de kinderopvang of de ‘kidsclub’ in het hotel. Veruit de meesten geven aan liever zelf voor de kinderen te zorgen. Als ze dan toch al eens op hun kinderen laten passen, doet bijna 70% dat om toch een beetje tijd alleen met de partner te kunnen doorbrengen. De andere 30% gaat er vooral op in om hun kinderen de kans te geven andere kinderen te ontmoeten en hen te laten deelnemen aan leeftijdsgebonden activiteiten.

Onderweg naar de vakantiebestemming houden ouders hun kinderen op verschillende manieren bezig. Niet verwonderlijk, in deze digitale tijd is de meest gekozen optie de telefoon/tablet (83%). Zelfs 95% van de mannen – quasi alle mannen dus – houdt hen op deze manier zoet. Ook populair zijn speelgoed, spelletjes (ik zie ik zie wat jij niet ziet) en leesboeken.

 

vakantie onderzoek: kinderen vermaken op vakantie

 

De volledige top 5:

  • Tablet/telefoon (83%)
  • Speelgoed (57%)
  • Spelletjes (56%)
  • Leesboeken (43%)
  • Muziek (28%)

 

Genante momenten met je kind(eren) op reis?

Kinderen zijn over het algemeen schatjes op vakantie. Van alle respondenten met kinderen gaf bijna 90 procent aan nog nooit een genant moment te hebben meegemaakt op vakantie. Bij de kleine groep pechvogels was dit de top 5 van genante momenten:

  1. “Accidentje” in het zwembad of in het vliegtuig (24%)
  2. Luid huilen/aanstellen (20%)
  3. Te veel gegeten met alle gevolgen vandien (10%)
  4. Bord laten vallen in het restaurant (10%)
  5. Andere mensen storen (8%)

 

En dan waren er nog bijzondere verhalen die de wenkbrauwen deden fronsen:

vakantie onderzoek: genante momenten met kinderen op vakantie

 

 

Thema 8/8: Ergernissen op vakantie

Waaraan irriteren wij ons op vakantie? De Belg heeft volgende top 5:
  • Asociale toeristen (54%)
  • Niet-schone kamer (43%)
  • Handdoek leggen bij het zwembad (39%)
  • Kwaliteit eten (29%)
  • Slecht bed (29%)

 

Vooral vrouwen ergeren zich aan een niet-schone kamer (47%) of een slecht bed (32%) op vakantie. Wat betreft asociale toeristen (59%) of handdoek leggen (41%), is de irritatie groter bij mannen.

 

vakantie onderzoek: ergernissen op vakantie

 

Wat blijkt: 39% van de Belgische vakantiegangers stoort zich aan het fenomeen “handdoek leggen aan het zwembad”. Toch geeft 19% toe het zelf ook te doen.

Bovendien: 27% zou al eens een handdoek weggehaald hebben. In Nederland is het nog frappanter: daar gaf 46% aan het al eens gedaan te hebben.
 

vakantie onderzoek: handdoekje leggen Belgen

 
Heeft men al eens spijt gehad van een aankoop óp vakantie?
 
Zo’n duizend Belgische respondenten kregen de vraag of ze ooit spijt hadden van een aankoop op vakantie. Bij 42 procent is dat niet het geval. Bij de andere 58 procent waren dit veelvoorkomende antwoorden:
  • Prullaria/souvenirs (25%)
  • Kleding (19%)
  • Juwelen en horloges (4%)
  • Handtassen (3%)
  • Elektronica (3%)
  • Lokale dranken (3%)
  • Parfum (2%)
  • Tapijten (2%)

 

Vakantie weerhoudt ons niet om de meest vreemde dingen te kopen op vakantie. Opvallende aankopen waar men nadien spijt van had waren:

  • “Didgeridoo omdat hij gebroken was in het vliegtuig”
  • “Handtassen voor madam hier, nooit gebruikt ;-)”
  • “Winterjas gekocht in spanje”
  • “Duur maandverband/ tampons omdat je deze vergeten bent”
  • “Een heel duur oosters tapijt in Turkije”
  • “Een gekleurde koraal in Benidorm: echt kitsch”
  • “nummer 22 in kos”
  • “Mexicaans mes, puntje was ervan toen ik thuis kwam”
  • “Een gevulde kokosnoot met rum”
  • “veel te dure cadeaus voor het thuisfront”

 

Thema 15/8: Wat mis je het meest tijdens je vakantie?

vakantie onderzoek: wat mis je op vakantie?

Bij deze vraag denkt 31% van de ondervraagden spontaan aan hun huisdier. Je zou het niet meteen verwachten maar dit cijfer stijgt zelfs tot 65% bij jongeren tussen 18 en 29 jaar. Vrouwen zijn er ook gevoeliger voor om hun hond of kat niet bij zich te hebben op vakantie: 37% tegenover 23% bij de mannen.
 
Vakantie is ontspannen maar toch geeft menige Belg aan vooral zijn eigen bed te missen, eveneens 31% van de ondervraagden. Bij de mannen is dit zelfs de grootste aanpassing (35%). Veertigers (37%) reageren hier het gevoeligst op. 
 
15% van de respondenten geeft aan vooral familie en vrienden te missen. Dit is nog meer het geval bij de Franstalige Belgen (19%) en bij de zestigplussers (20%), die onvermijdelijk aan hun kleinkinderen denken.
 
20% van de respondenten geven aan niks te missen op vakantie. Bovendien, hoe ouder de reiziger, hoe minder hij/zij de gewentes van thuis mist.
 
Hoezeer we ook kunnen genieten van de lokale specialiteiten op onze vakantiebestemming, toch geeft een minderheid ook aan dat ze de Belgische keuken missen. Voor 4% van de respondenten is ‘filet americain’, zeer Belgisch en in het zuiden onbekend, zelfs het eerste gerecht dat ze bij thuiskomst in huis halen. 27% van de vrouwen zegt ook eten mee te nemen op vakantie, vaak chocolade of snacks.

 

 

Methodologie

Voor dit onderzoek werden 945 Belgische vakantiegangers ondervraagd via een kwantitatieve enquête. De respondenten waren zowel Vlamingen als Franstaligen. De enquête liep gedurende één week en bevatte keuzevragen met af en toe de mogelijkheid voor open antwoorden. Bij de analyse werden verschillen tussen geslacht, regio (Vlaanderen/Wallonië) en leeftijd onderzocht.

Statistisch significante verschillen tussen groepen, zoals man versus vrouw, werden geanalyseerd met behulp van independent t-tests. Als het antwoord op een vraag met 95 procent zekerheid niet aan toeval kan worden toegeschreven, wordt gesproken van een significant verschil.

In Nederland is een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd met dezelfde vragen, en de antwoorden werden naast die van de Belgische respondenten gelegd.

 

Even geduld. We zoeken je vakantie.